Wskazówki dotyczące organizacji warunków do nauki w domu
Prosimy Rodziców o zapoznanie się ze wskazówkami dotyczącymi organizacji warunków do nauki w domu.
Organizacja warunków do nauki w domu – higiena pracy
-
W miejscu nauki dziecka należy zadbać o zapewnienie następujących warunków:
-
odpowiednie ustawienie biurka/stołu (przy oknie, maksymalne wykorzystanie naturalnego światła, ustawienie w ten sposób, by uczeń nie zasłaniał sobie światła),
-
odpowiednie ustawienie monitora/laptopa (unikanie odbijania się światła
w monitorze), -
zgromadzenie najpotrzebniejszych rzeczy w pobliżu biurka, by uniknąć chodzenia, szukania (zeszyty, książki, drukarka, przybory, itd.),
-
możliwość osłonięcia okna, gdy światło jest zbyt rażące (unikanie męczenia wzroku),
-
odpowiednie oświetlenie biurka (najlepiej ruchoma lampka z możliwością regulacji, światło padające z góry na blat biurka, nierażące w oczy, w przypadku osób praworęcznych lampka powinna stać po lewej stronie biurka, natomiast dla piszących lewą ręką po prawej stronie biurka),
-
biurko/stół o wygodnym, dużym blacie umożliwiającym swobodne wykonywanie zadań,
-
krzesło/fotel, który powinien podtrzymywać mięśnie, jednocześnie odciążając kręgosłup i zapewniając optymalną pozycję ciała (oparcie podpierające kręgosłup w odcinku piersiowym i lędźwiowym, regulacja wysokości i stopnia odchylenia oparcia, siedzisko o optymalnej głębokości – długość ud dziecka, odpowiednia wysokość siedziska – stopy płasko oparte o podłogę, kolana zgięte pod kątem prostym, dodatkowym plusem jest obecność kółek umożliwiających swobodne poruszanie, podłokietników, zagłówka i podnóżka),
-
organizacja miejsca pracy – zastosowanie organizerów, przyborników, pojemników dla uporządkowania przyborów szkolnych i materiałów. Stałe miejsce dla wszystkich przedmiotów znajdujących się na biurku pomoże uniknąć szukania ich, gdy będą potrzebne, zapobiegnie rozpraszaniu się w trakcie nauki i pozwoli uniknąć stresu związanego ze zgubieniem przedmiotów.
-
W pokoju nie może być duszno ani zbyt gorąco, optymalna temperatura to ok. 20 – 21 stopni Celsjusza.
-
Należy pamiętać o minimalizacji rozpraszających bodźców w najbliższym otoczeniu.
-
Zorganizowanie systematycznych przerw w trakcie nauki.
Stanowisko do pracy z wykorzystaniem komputera:
-
Głowę należy trzymać prosto, tak, by szyja nie była wygięta i nie powodowało to zniekształceń w odcinku szyjnym kręgosłupa.
-
Plecami należy opierać się o oparcie fotela, aby nie powodować zmęczenia kręgosłupa. Dobrze jest zastosować specjalną podpórkę pod plecy.
-
Łokcie należy trzymać przy sobie lub oprzeć o poręcze fotela, aby nie obciążać dodatkowo pleców.
-
Należy stosować ergonomiczną pozycję przy pracy poprzez regulację oparcia i wysokości fotela.
-
Klawiatura komputera powinna być ustawiona nisko, tak, by nie powodować zgięcia rąk w nadgarstkach. Można także podnieść poziom fotela, pamiętając o tym, że stopy muszą swobodnie opierać się o podłogę.
-
Nogi powinny być zgięte w kolanach pod kątem prostym.
-
Stopy należy trzymać ustawione swobodnie i płasko na podłodze.
-
Klawiatura powinna być ustawiona około 10 cm od brzegu biurka.
-
Monitor umieszczamy w odległości 40-75 cm od oczu, górny brzeg monitora powinien być lekko poniżej linii oczu, a kąt między poziomem oczu i linią wzroku nie powinien przekraczać 20 stopni.
Motywowanie i wspieranie dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą:
- Warto przekonywać dziecko, iż przede wszystkim własną aktywnością zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności.
- Należy doceniać wysiłek, a nie tylko efekty samodzielnej pracy, nagradzać nawet najmniejsze sukcesy.
- Istotne jest dodawanie dziecku pewności siebie, podkreślanie jego mocnych stron – wiara w siebie sprzyja większej aktywności.
- Warto zachęcać dziecko do samooceny – jeśli odkryje przyjemność w docenianiu własnych wysiłków, będzie zabiegało o następne takie przyjemności.
- Należy kształtować poczucie odpowiedzialności szkolnej, która jest sprzymierzeńcem aktywności. Jeśli dziecko zdaje sobie sprawę, że jego sukces zależy tylko od niego, staje się bardziej aktywne.
- Wykorzystywać podczas nauki zainteresowania dziecka.
- Należy pamiętać o przekładaniu wiedzy teoretycznej na działania praktyczne (podczas codziennych czynności, np. matematyka – miary i wagi wykorzystać podczas przygotowywania posiłków).
- Należy pomóc dziecku we właściwej organizacji czasu nauki (zadbać o przerwy w czasie nauki, chwile relaksu).
- Należy zapewnić odpowiednie warunki do nauki.
- Należy zadbać o systematyczność nauki – rozłożenie materiału w czasie.
- Należy stosować techniki ułatwiające zapamiętywanie, np. podkreślanie kolorami, rysowanie wykresów, bazowanie na skojarzeniach.
- Nie należy wyręczać dziecka w odrabianiu lekcji, nie należy podawać gotowych rozwiązań, lecz naprowadzać i udzielać wskazówek.
- Warto utrzymywać stały kontakt z nauczycielem on-line.
Dbałość o bezpieczeństwo w sieci:
Warto pomyśleć o podjęciu następujących kroków:
- zablokowanie przez rodzica witryn nieodpowiednich dla dziecka,
- przeprowadzenie rozmów z dzieckiem o jego bezpieczeństwie podczas korzystania z zasobów Internetu,
- uświadamianie dziecku konieczności zwrócenie się o pomoc w przypadku problemów, napotkania/zaistnienia niebezpiecznej czy niepokojącej sytuacji, prób kontaktu ze strony osób nieznanych, otrzymanie przez dziecko podejrzanych/niestosownych/nieodpowiednich treści,
- udzielenie wskazówek dziecku, jak powinno korzystać z wyszukiwarki internetowej,
- nadzorowanie dziecka przez rodzica podczas korzystania z Internetu.