Wskazówki dotyczące organizacji warunków do nauki w domu

 

Prosimy Rodziców o zapoznanie się ze wskazówkami dotyczącymi organizacji warunków do nauki w domu.

 

Organizacja warunków do nauki w domu – higiena pracy

  1. W miejscu nauki dziecka należy zadbać o zapewnienie następujących warunków:

  • odpowiednie ustawienie biurka/stołu (przy oknie, maksymalne wykorzystanie naturalnego światła, ustawienie w ten sposób, by uczeń nie zasłaniał sobie światła),

  • odpowiednie ustawienie monitora/laptopa (unikanie odbijania się światła
    w monitorze),

  • zgromadzenie najpotrzebniejszych rzeczy w pobliżu biurka, by uniknąć chodzenia, szukania (zeszyty, książki, drukarka, przybory, itd.),

  • możliwość osłonięcia okna, gdy światło jest zbyt rażące (unikanie męczenia wzroku),

  • odpowiednie oświetlenie biurka (najlepiej ruchoma lampka z możliwością regulacji, światło padające z góry na blat biurka, nierażące w oczy, w przypadku osób praworęcznych lampka powinna stać po lewej stronie biurka, natomiast dla piszących  lewą ręką po prawej stronie biurka),

  • biurko/stół o wygodnym, dużym blacie umożliwiającym swobodne wykonywanie zadań,

  • krzesło/fotel, który powinien podtrzymywać mięśnie, jednocześnie odciążając kręgosłup i zapewniając optymalną pozycję ciała (oparcie podpierające kręgosłup w odcinku piersiowym i lędźwiowym, regulacja wysokości i stopnia odchylenia oparcia, siedzisko o optymalnej głębokości – długość ud dziecka, odpowiednia wysokość siedziska – stopy płasko oparte o podłogę, kolana zgięte pod kątem prostym, dodatkowym plusem jest obecność kółek umożliwiających swobodne poruszanie, podłokietników, zagłówka i podnóżka),

  • organizacja miejsca pracy – zastosowanie organizerów, przyborników, pojemników dla uporządkowania przyborów szkolnych i materiałów. Stałe miejsce dla wszystkich przedmiotów znajdujących się na biurku pomoże uniknąć szukania ich, gdy będą potrzebne, zapobiegnie rozpraszaniu się w trakcie nauki i pozwoli uniknąć stresu związanego ze zgubieniem przedmiotów.

  1. W pokoju nie może być duszno ani zbyt gorąco, optymalna temperatura to ok. 20 – 21 stopni Celsjusza.

  2. Należy pamiętać o minimalizacji rozpraszających bodźców w najbliższym otoczeniu.

  3. Zorganizowanie systematycznych przerw w trakcie nauki.

Stanowisko do pracy z wykorzystaniem komputera:

  1. Głowę należy trzymać prosto, tak, by szyja nie była wygięta i nie powodowało to zniekształceń w odcinku szyjnym kręgosłupa.

  2. Plecami należy opierać się o oparcie fotela, aby nie powodować zmęczenia kręgosłupa. Dobrze jest zastosować specjalną podpórkę pod plecy.

  3. Łokcie należy trzymać przy sobie lub oprzeć o poręcze fotela, aby nie obciążać dodatkowo pleców.

  4. Należy stosować ergonomiczną pozycję przy pracy poprzez regulację oparcia i wysokości fotela.

  5. Klawiatura komputera powinna być ustawiona nisko, tak, by nie powodować zgięcia rąk w nadgarstkach. Można także podnieść poziom fotela, pamiętając o tym, że stopy muszą swobodnie opierać się o podłogę.

  6. Nogi powinny być zgięte w kolanach pod kątem prostym.

  7. Stopy należy trzymać ustawione swobodnie i płasko na podłodze.

  8. Klawiatura powinna być ustawiona około 10 cm od brzegu biurka.

  9. Monitor umieszczamy w odległości 40-75 cm od oczu, górny brzeg monitora powinien być lekko poniżej linii oczu, a kąt między poziomem oczu i linią wzroku nie powinien przekraczać 20 stopni.

Motywowanie i wspieranie dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą:

  1. Warto przekonywać dziecko, iż przede wszystkim własną aktywnością zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności.
  2. Należy doceniać wysiłek, a nie tylko efekty samodzielnej pracy, nagradzać nawet najmniejsze sukcesy.
  3. Istotne jest dodawanie dziecku pewności siebie, podkreślanie jego mocnych stron – wiara w siebie sprzyja większej aktywności.
  4. Warto zachęcać dziecko do samooceny – jeśli odkryje przyjemność w docenianiu własnych wysiłków, będzie zabiegało o następne takie przyjemności.
  5. Należy kształtować poczucie odpowiedzialności szkolnej, która jest sprzymierzeńcem aktywności. Jeśli dziecko zdaje sobie sprawę, że jego sukces zależy tylko od niego, staje się bardziej aktywne.
  6. Wykorzystywać podczas nauki zainteresowania dziecka.
  7. Należy pamiętać o przekładaniu wiedzy teoretycznej na działania praktyczne (podczas codziennych czynności, np. matematyka – miary i wagi wykorzystać podczas przygotowywania posiłków).
  8. Należy pomóc dziecku we właściwej organizacji czasu nauki (zadbać o przerwy w czasie nauki, chwile relaksu).
  9. Należy zapewnić odpowiednie warunki do nauki.
  10. Należy zadbać o systematyczność nauki – rozłożenie materiału w czasie.
  11. Należy stosować techniki ułatwiające zapamiętywanie, np. podkreślanie kolorami, rysowanie wykresów, bazowanie na skojarzeniach.
  12. Nie należy wyręczać dziecka w odrabianiu lekcji, nie należy podawać gotowych rozwiązań, lecz naprowadzać i udzielać wskazówek.
  13. Warto utrzymywać stały kontakt z nauczycielem on-line.

Dbałość o bezpieczeństwo w sieci:

Warto pomyśleć o podjęciu następujących kroków:

  • zablokowanie przez rodzica witryn nieodpowiednich dla dziecka,
  • przeprowadzenie rozmów z dzieckiem o jego bezpieczeństwie podczas korzystania z zasobów Internetu,
  • uświadamianie dziecku konieczności zwrócenie się o pomoc w przypadku problemów, napotkania/zaistnienia niebezpiecznej czy niepokojącej sytuacji, prób kontaktu ze strony osób nieznanych, otrzymanie przez dziecko podejrzanych/niestosownych/nieodpowiednich treści,
  • udzielenie wskazówek dziecku, jak powinno korzystać z wyszukiwarki internetowej,
  • nadzorowanie dziecka przez rodzica podczas korzystania z Internetu.